W roku 2003 w Gimnazjum nr 29 w Toruniu powstało szkolne koło teatralne ATUT. Od samego początku jego istnienia skupiało pasjonatów, uczniów, których marzeniem było wcielić się w rolę i stanąć przed publicznością. Byli wśród nich ludzie utalentowani i tacy, którzy dopiero po wielu miesiącach pracy odnajdywali radość z bycia na scenie. Rodzicami chrzestnymi
ATUT-u byli Jacek Dworak i Agata Gajkowska z klasy pani G.Pietruszczak. Oni to w czerwcu 2004 uroczyście odsłonili logo naszej grupy teatralnej, na którym obok elementu graficznego znalazło się wyjaśnienie skrótu będącego nazwą zespołu.
ATUT- Ambitni, Twórczy, Utalentowani Teatromani.
Cel główny koła
Najważniejszym zadaniem jest wszechstronne przygotowanie amatorskiej grupy teatralnej do realizacji etycznych i estetycznych zadań teatru szkolnego.
Środki do osiągnięcia celu
w aspekcie artystycznym:
-stały kontakt ucznia z różnorakimi tekstami literackimi: epickimi, dramatycznymi i poetyckimi - czytanie, analiza, interpretacja, dostrzeganie kontekstów kulturowych, samodzielne tworzenie roli,
-poznawanie zagadnień związanych z teatrem,
-poznawanie etapów pracy nad spektaklem,
-doskonalenie wszelkich znaków teatralnych, którymi dysponuje aktor(głos, mimika, plastyka ciała),
-opanowanie sztuki charakteryzacji,
-nabywanie umiejętności zabudowy przestrzeni scenicznej, doboru odpowiednich rekwizytów, właściwego oświetlenia sceny, uzyskiwania efektów specjalnych, wykorzystania sprzętu multimedialnego,
-poznawanie różnych rodzajów tańca, muzyki i ich funkcji w przedstawieniu,
-kształcenie artystyczno-literackie poprzez opracowywanie kampanii reklamowej
spektaklu:
plakaty, afisze, programy, zaproszenia, podziękowania
w aspekcie wychowawczym:
-pokazywanie w granych sztukach dobrych i złych stron życia,
-zachęta do dokonywania czynów wzniosłych i szlachetnych,
-budzenie niechęci do wszelkich przejawów zła,
-podtrzymywanie tradycji narodowych i postaw patriotycznych,
-praca nad indywidualnym i społecznym rozwojem ucznia poprzez:
uczenie go odpowiedzialności, tolerancji, życzliwości, koleżeństwa, punktualności, koncentracji, umiejętności budowania więzi przyjacielskich, rozwijania wyobraźni, wrażliwości, spostrzegawczości, wiary w siebie, przezwyciężania własnych słabości,tremy.
Repertuar
Widowiska powstają głównie w oparciu o autorskie scenariusze założyciela i opiekuna grupy.
1. Smutna historia Królewny Śnieżki - problem narkotykowy.
2. Bo Betlejem, to my sami - jasełka.
3. Szansa Kuby - problem nikotynowy.
4. Gloria in excelsis Deo - jasełka (adaptacja dramatu)
5. Miejcie nadzieję - etos Solidarności.
6. Metanoia - od średniowiecznego skryptorium do ery Gutenberga.
7. Chłopak z prowincji - dzieciństwo i młodość A. Mickiewicza.
8. Magnolie - problem eurosieroctwa.
9. Piekielnie dobra szkoła Dziady
cz. II na wesoło(adaptacja)
10. Finis Poloniae? - widowisko patriotyczne z okazji 90. rocznicy Odzyskania Niepodległości
11. Każda pliszka swój ogonek chwali - spektakl nawiązujący do pasji i postaci Patrona szkoły, Włodzimierza Puchalskiego (w przygotowaniu, premiera 15.04.2010)
Założyciel i opiekun
szkolnego koła teatralnego ATUT
Ewa Utig